Verdeel en heers

In mijn vorige Gedachten heb ik geprobeerd om genuanceerd een aantal zaken aan te kaarten. Ik zal me nu al excuseren, want in dit Gedacht kom ik scherper uit de hoek.

Eindelijk op weg naar één gezamenlijk evenementenbeleid?

Kortrijk-0507-10-c-D. de Kievith_Toerisme VlaanderenDe scherpte komt voort uit frustratie. Frustratie over het evenementenbeleid in Kortrijk. Wat een kl*te warboel. 

Met schepenen An Vandersteene en Bert Herrewyn vorm ik het informele politieke ‘feestcomité’. Wat houdt dat in? Wij bespreken de verschillende opkomende en evalueren de voorbije evenementen.

Om toch met één positieve noot te beginnen. We doen dit (uiteraard) samen met de medewerkers van de Stad die de effectieve organisatie op zich nemen. Deze mensen zijn stuk voor stuk kanjers in wat ze doen. Er is echt veel professionaliteit en creativiteit aanwezig. Maar hier begint het probleem.

Praktisch elk ‘evenement’ wordt georganiseerd door andere mensen. Zo vallen de Sinksen bv. onder de mensen van de Schouwburg, de nieuwjaarsreceptie onder de dienst ‘Protocol’ en het eindejaarsgebeuren onder ‘Imago’!

Een centrumstad als Kortrijk heeft dus geen goed uitgebouwde, gestructureerde dienst ‘evenementen’. Tja.

Hoe komt dit?

Ik heb mijn licht eens opgestoken bij een aantal mensen, zowel stadsmedewerkers als externen.

Kort samengevat. Na het redelijk succesvolle ‘Kortrijk Bruist’ – olv schepen Bral – een aantal jaar terug, is beslist – voor een onduidelijke reden – om een nieuwe VZW FIK (Feest In Kortrijk) op te richten.

Maar deze VZW werd enkel nog verantwoordelijk voor de organisatie van de Sinksen. De rest van de initiatieven werd eruit gehaald en onder verschillende instanties ‘verdeeld’. Nog een aantal liet men doodbloeden.

Iemand dicht bij dit dossier stelde het zo: ‘‘In het verleden was het hier vooral verdeel en heers en zeker wat evenementen betrof. Iedereen kreeg een potje geld en mocht met dat potje ‘zijn’ of ‘haar’ ding doen. Zo was iedereen tevreden’.

Tja.

Maar klopt deze kritiek wel?

Laten we nu – als voorbeeld – het eindejaargebeuren van 2012 nemen.

We stelden de diensten de vraag. Wie organiseerde en hoeveel kostte het volledige eindejaargebeuren in Kortrijk?

Niemand kon me een antwoord geven! Niemand. En – laat me duidelijk zijn – dat is niet de schuld van de medewerkers zelf.

De medewerkers zijn dan toch de puzzel in elkaar beginnen te leggen. Eerst kwamen ze bij een bedrag van 200.000, dan 258.000 om ten slotte bij 331.918 euro uit te komen!

331.918 euro! 146.081 betaald door (6 verschillende diensten van!) de Stad, 95.334 onder Citymarketing, 29.900 door VZW FIK en de rest, 60.602, door het Handelsdistrict.

331.918 euro direct of indirect door de Stad. Door – alstublieft  – 7 verschillende stadsinstanties, vaak onwetend van elkaar.

Zo kan men toch geen gezamenlijk – maar vooral gezellig – eindejaargebeuren organiseren? Zo kan men toch geen duidelijk verhaal brengen?

Een traditionele kerstmarkt met bijhorende kerstsfeer kost trouwens een pak minder, geloof me.

Toen we dit vaststelden, hebben we onmiddellijk dezelfde oefening-puzzel aangevraagd voor alle (grote) evenementen van 2012. We zijn in blijde verwachting.

Op weg naar een gezamenlijk evenementenbeleid?

sinksenfeesten kortrijkKortrijk heeft dringend nood aan één, nieuwe goed geoliede evenementenmachine. Een nieuw vehikel met een duidelijke opdracht. Best een structuur die een deel van de BTW kan recupereren en die vlot boekingen en betalingen kan doen.

Voorstel. Kort door de bocht:

Laten we starten met de effectieve uitgaven van alle ‘grote’ evenementen van 2012. Dit bedrag verminderen we met 30 procent en parkeren we in deze nieuwe structuur.

Met deze munitie zetten we het ‘nieuwe’ evenementenbeleid op poten. Fris, minder elitair maar met een duidelijke lijn.

Ik kan je alvast een aantal voordelen opsommen:

–          We zullen véél meer met minder kunnen doen
–          Kunnen een deftige media-aanpak op poten zetten
–          Subsidiedossiers binnenhalen
–          We kunnen (eindelijk) sponsorraamcontracten afsluiten met enkele grote spelers à la brouwerijen, hogescholen, bedrijven,  …

Voor het eindejaar 2012 werd trouwens het gigantische bedrag van 1200 euro sponsoring opgehaald…
–          Een duidelijke evenementenkalander communiceren
–          …

Ik ben hoopvol. De nieuwe ploeg heeft een goede visie op evenementen. In het Plan Nieuw Kortrijk wordt hier dan ook de nodige aandacht aan geschonken.

Laten we hopen dat Kortrijk op afzienbare tijd een nieuwe aanpak kan voorstellen en dat we Kortrijk (terug) op de kaart kunnen zetten als evenementenstad.

Als uitsmijter:

Binnen een aantal weken staan de Sinksenfeesten voor de deur. Hét topevent van Kortrijk.

Het is de ambitie van de stadscoalitie om daar een heus stadsfestival van te maken. Met dit jaar op vrijdagavond al een extraatje.

Het ‘Straatje’ en de Vlasmarkt krijgen de mogelijkheid om ook op vrijdag al buiten muziek te spelen tot 2u.

Verder werden de afspraken qua sluitingsuur en geluidsnormen met de cafébazen versoepeld (cfr problemen van vorig jaar): zaterdag tot 2u (95db), zondag tot 5u (90db)en maandag tot 12u (95db).

2013 wordt een overgangsjaar. Als deze editie vlot verloopt, zullen we bekijken hoe we er een écht, volwaardig 4-daags festival van kunnen maken.