Ingangsexamen voor onderwijzers?

Er zit zand in onze onderwijsmotor. Internationaal gezien zakt de kwaliteit van ons onderwijs. Te veel kinderen komen naar school met een taal- of rekenachterstand. Het tekort aan goede vakmensen loopt op. Ouders worden te weinig betrokken. Allemaal zandkorrels die de motor doet sputteren.

onderwijsMaar zeg nu zelf, deze zaken zijn allemaal ondergeschikt aan de figuur van de leerkracht. Meneer De Onderwijzer. Alles start met de leraar in de klas. Hij/zij staat centraal, want die bepaalt écht de kwaliteit van het onderwijs. Hij/zij is de echte brandstof van het onderwijs. Enkel kwaliteitsvolle leerkrachten kunnen kwaliteitsvol onderwijs bieden.  Enkel mensen die degelijk gevormd zijn, kunnen goede vorming geven.

Gelukkig zijn er veel gedreven leerkrachten die dag in, dag uit ‘hun’ klas onderwijzen met een gezonde mix van passie én kennis. Maar het is een jammerlijk feit dat deze echte helden van de maatschappij steeds geringer worden. De ere-rector van de KUL André Oosterlinck gooide dit weekend  – in zijn gekende stijl – de knuppel in het hoenderhok. Hij stelde dat het gemiddelde intellectuele niveau van de leerkracht te laag is. En dat jongeren de lerarenopleiding maar al te vaak kiezen by default.

Naar mijn mening heeft hij overschot van gelijk. De roeping is vaak ver te zoeken. Eerder een keuze voor een vaste job met veel vakantiedagen. En spijtig genoeg leveren de laatste lichtingen afgestudeerde leraars steeds minder kwaliteit af.

Trouwens. Een rapport van de UGent en de VUB bevestigt: er schort van alles aan onze lerarenopleidingen. De instroom is ondermaats. Slechts een op de twee onderwijzers volgde nog ASO en ze maken zelf veel elementaire fouten. Verplichten dat onderwijzers uit het ASO moeten komen, is naar mijn mening een brug te ver maar eisen dat ze zonder fouten schrijven niet.

Sommige lerarenopleidingen voerden reeds zelf screenings in. Zo onderwerpt de Katholieke hogeschool VIVES in Kortrijk haar aspirant-leraars in de eerste week aan een reeks testen. Er wordt gepeild naar hun basiskennis nederlands, frans, spelling en wiskunde. Dit is toe te juichen maar brengt eigenlijk geen zoden aan de dijk want dit komt te laat (men is reeds ingeschreven) én is vrijblijvend en zonder gevolg.

Beter is een algemeen bindende toelatingsproef voor de inschrijving. Een kwaliteitstest naar analogie met die van de geneeskunde. En dit voor alle richtingen, zonder uitzondering. Deze test dient dan als filter en als afschrikking. Enkel de echt gemotiveerde studenten, uit het juiste hout gesneden, sijpelen door. Op deze uitverkorenen rust dan de zware maar mooie taak om onze kinderen te vormen en te beïnvloeden. Als toekomstige vader wil ik niks liever dan vol respect naar deze mensen te luisteren. Naar Meneer en Mevrouw De Onderwijzer.