Groen dak voor winkelstraten?

Team Burgemeester wil het winkel-wandelgebied laten overspannen door een groen dak, de strijd tegen leegstand opvoeren en een steviger evenementenkalender. Opvallend: een omstreden pitabar in de Korte Steenstraat opent niét.

Kopman Vincent Van Quickenborne (Open Vld) draait niet rond de pot: “Het winkel-wandelgebied ligt er troosteloos bij.” Team Burgemeester rolt een plan uit om daar verandering in te brengen. “We spannen een netwerk van stalen kabels tussen de gevels van de winkels en laten er klimplanten groeien”, zegt kandidaat Arne Vandendriessche. “We versterken het met geveltuintjes, meer bloemen en meer zitbanken. Onze inspiratie komt van handelskwartier Fünf Höfe in München. We stellen een landschapsarchitect aan om het uit te werken. De inrichting is haalbaar tegen 2020 of 2021”, aldus Vandendriessche. Verder op het verlanglijstje en mogelijk al in 2019: beter uitgelichte straten en een moderne muziekinstallatie die het hele winkel-wandelgebied bedient. De totale kostprijs, groen dak inbegrepen, wordt op net geen 1 miljoen euro geschat. Opmerkelijk: een omstreden pitabar in de Korte Steenstraat opent er niét. De stad wil de zaak, die door handelaars als ‘minder klassevol’ wordt beschouwd – geen vergunning geven. “De kwaliteit moet omhoog”, stelt Van Quickenborne. “Zo laten we ook geen nieuwe damp-shops meer toe, terwijl we beachvlaggen en ander lelijk promomateriaal verbieden. Extra horeca in het winkel-wandelgebied mag enkel als het een meerwaarde heeft.” Daar blijft het niet bij. “We pakken de winkelleegstand sneller aan”, pikt Arne Vandendriessche in. “Nu leggen we na een jaar vastgestelde leegstand een leegstandstaks op. We leggen de taks al na zes maanden op en verdubbelen die, zodat eigenaars actiever kandidaat-ondernemers zoeken.”

Evenementenkalender

Er zijn nu Feest in Kortrijk, Shop in Kortrijk (BID) en Citymarketing en Toerisme, die naast elkaar werken. “We steken die samen in Beleef Kortrijk, een nieuwe organisatie die met een jaarbudget van minstens 1 miljoen euro een stevige evenementenkalender uitwerkt en Kortrijk in Vlaanderen, Noord-Frankrijk en Nederland promoot als winkel- en verblijfstad”, stelt Vandendriessche. Winkelcentrum K, zelf met het wegwerken van leegstand bezig, steunt Beleef Kortrijk. Ook handelaars zijn enthousiast. “Door de krachten te bundelen, winnen we de strijd tegen e-commerce”, zegt Julie Verduyn van schoenen Verduyn in de Lange Steenstraat. “We overtuigen op die manier de shoppers dat het veel leuker is om naar het winkel-wandelgebied te komen dan online te shoppen”, besluit Vincent Van Quickenborne. Of de plannen uitgevoerd worden, hangt van de verkiezingsuitslag af.

Het Laatste Nieuws/Leiestreek – 22 Sep. 2018

Arne Vandendriessche

About Arne Vandendriessche

  •  

Leave a Comment