Burgerzaken wordt nog digitaler

De Kortrijkse dienstverlening wordt almaar beter en sneller. Dat zegt toch schepen van Mensen Arne Vandendriessche (Open VLD). Hij staaft het met cijfers en gooit een pluim naar zijn medewerkers.

In Kortrijk worden steeds meer attesten opgevraagd. Het gebruik van het Thuisloket stijgt jaar na jaar en bijna de helft van alle attesten wordt vandaag zonder een fysiek bezoek aan het stadhuis afgeleverd. 10.000 mensen spaarden vorig jaar zo een verplaatsing uit naar de Grote Markt.

“Het stadhuis op afspraak is een win-winsituatie”, zegt schepen Arne Vandendriessche (Open VLD). “Dat blijkt ook uit de cijfers en de negatieve wachttijd die blijft stijgen. In 2017 werden mensen gemiddeld 107 seconden vóór het tijdstip van hun afspraak geholpen, wat een echte pluim is voor onze medewerkers. Het jaar voordien was dat 26 seconden. Het betekent dat de negatieve wachttijd gestegen is met 300 procent.”

In 2017 hebben 71.184 mensen het stadhuis bezocht en vroegen ze één of ander. Exacte cijfers uit 2016 zijn er niet, de telling is pas gestart vanaf midden 2016. Die aanvragen resulteerden in het afleveren van heel wat attesten. “Vanaf maart 2015 werd het digitale systeem Egovflow geïntroduceerd waardoor het registreren van data nauwkeuriger kan. Vanaf 2016 zijn alle afgeleverde attesten en afschriften in rekening genomen.”

“In 2017 werden 21.754 attesten afgeleverd. Dit zijn er 2.000 meer dan in 2016. Een paar weken geleden voerden we een registratie van geboorte in, ter plaatse in AZ Groeninge. Nu al maakt 70 procent van de ouders daarvan gebruik. We willen nog digitaler worden. Ik denk aan een koppeling met het strafregister.”

1777 bellen

Het gebruik van het Thuisloket stijgt tot bijna 50 procent. Een stijging van 13 procent in vergelijking met 2016 en 19 procent tegenover 2015. Het Thuisloket wint het van de aanvragen per brief of email (18 procent, in 2015 nog 46 procent). Staat iemand zonder computer in de kou? “Het is nog altijd mogelijk om naar het stadhuis te komen. Is er ruimte, dan word je geholpen. In het slechtste geval moet je terugkeren. Je kan ook 1777 bellen.”

Het Nieuwsblad/Regionaal: Kortrijk-Waregem-Menen – 10 Apr. 2018

Arne Vandendriessche

About Arne Vandendriessche

  •  

Leave a Comment