Bijna 27.000 Kortrijkzanen bespaarden dit jaar een trip naar het stadhuis

Op 1 oktober 2016 werd het stadhuis op afspraak gelanceerd. Het Kortrijkse stadhuis krijgt jaarlijks 125.000 inwoners over de vloer. Het afsprakensysteem zorgt voor heel wat voordelen: het is onmogelijk om nog bij een verkeerde balie terecht te komen, de medewerker kan zich beter voorbereiden waardoor de tijd van de afspraak aanzienlijk verkort en veelal kunnen mensen geholpen worden via het thuisloket.

Negatieve wachttijd in het stadhuis

Het grootste voordeel van het stadhuis op afspraak is de wachttijd. Die is drastisch verminderd sinds de invoering van het afsprakensysteem. Zo is er een gemiddelde negatieve wachttijd van 2,14 minuten. Negatieve wachttijd betekent dat mensen vóór het tijdstip van hun afspraak worden geholpen. Een inwoner die om 10 uur een afspraak heeft wordt in veel gevallen al geholpen om 9.58 uur.

Arne Vandendriessche, schepen van Mensen en Gebouwen: “We hebben een negatieve wachttijd van 2 minuten, dit maakt van ons waarschijnlijk het efficiënte stadhuis van België. Het is belangrijk om elk proces in vraag te blijven stellen, alleen zo kunnen we onze service blijven verbeteren.”

26.986 attesten opgevraagd via het thuisloket

Bijna 27.000 Kortrijkzanen spaarden vorig jaar een verplaatsing naar het stadhuis uit dankzij het thuisloket. Afgelopen jaar (periode oktober t.e.m. september) werden 26.986 attesten digitaal afgeleverd. Dit zijn er 10.000 meer dan het jaar daarvoor (16.345). Een stijging van 65%! De opmerkelijke stijging valt te verklaren door het afspraaksysteem dat meteen de weg wijst naar het thuisloket. Bovendien zijn er sinds kort meer attesten beschikbaar via het thuisloket. Het uittreksel strafregister, attest samenstelling gezin, attest van leven en attest van woonst werden in de loop van 2016 toegevoegd aan het thuisloket.

Meer afspraken geboekt via het internet

Meer dan 85% van alle bezoekers maakt de afspraak op voorhand. Bij de start van het systeem werd 43% van alle afspraken via het internet geboekt. Vorige maand (september) maar liefst 62%. Een stijging van bijna 20%. Afspraken via het internet zijn volledig geautomatiseerd in tegenstelling tot afspraken via de telefoon of ter plaatse.Iets meer dan 19% van alle bezoekers maakte in oktober vorig jaar zijn afspraak ter plaatse. Vorige maand was dat nog 15%. Bij de start van het systeem werd iets meer dan 37% van alle afspraken gemaakt via de telefoon (1777). Vorige maand was dat slechts 23%. Een belangrijke daling.
Het centrale meldpunt 1777 wordt namelijk ook gebruikt voor meldingen en inlichtingen van en naar inwoners. Indien men alle afspraken telefonisch zou boeken zou het meldpunt overbelast geraken. Dit toont ook aan dat de Kortrijkzanen steeds meer vertrouwd geraken met de digitale aanpak. We blijven ook sensibiliseren met verschillende campagnes. Ook de wachttoon, die men te horen krijgt indien alle lijnen bezet zijn, verwijst naar de website als alternatief om een afspraak vast te leggen. Inwoners die aktes komen opvragen aan de balie worden aangespoord om het thuisloket te leren kennen.

1 jaar stadhuis op afspraak: enkele cijfers

– 125.000 bezoekers per jaar (95. 000 bezoekers maakten een afspraak, 30.000 kwamen langs voor iets waarvoor je geen afspraak nodig hebt)
– Meer dan 85% maakt zijn afspraak op voorhand
– Meer dan 60% maakt zijn afspraak online
– 80% wordt binnen de 2 minuten geholpen
– Bijna 27.000 mensen spaarden een verplaatsing naar het stadhuis uit door gebruik te maken van het thuisloket.

– Er werden 16.345 akten afgeleverd in periode oktober 2015 tot september 2016. De 5 meest gevraagde akten/attesten waren:
geboorteakte: 8.476
attest samenstelling van gezin: 3.509
attest van woonst: 2.116
huwelijksakte: 829
attest woonplaatshistoriek: 564

– Er werden 26.986 akten afgeleverd in periode oktober 2016 tot september 2017. De 5 meest gevraagde akten/attesten waren:
geboorteakte: 8.078
attest samenstelling van gezin: 6.483
uittreksel strafregister: 5.580
attest van woonst: 2.814
uittreksel bevolkingsregister: 1.826

Arne Vandendriessche

About Arne Vandendriessche

  •  

Leave a Comment